Ikona Matki Bożej Nieustającej Pomocy

Jednym z najczęściej używanych wśród chrześcijan wezwań odnoszących się do Matki Bożej jest zawołanie: "Nieustająca Pomoc". Przede wszystkim sięgają po nie ci najbardziej smutni i potrzebujący, którzy odczuwają szczególnie wielką potrzebę miłości, wsparcia i opieki. Oryginał obrazu jest wschodnią ikoną, przedstawiającą Matkę Bożą Bolesną. Ikona ta została namalowana, by pobudzić naszą nadzieję i ożywiać modlitwę. Jej duchowe przesłanie jest więc ważniejsze od jej piękna artystycznego.

Ikona przedstawia cztery święte postacie: Dziewicę Maryję, Dzieciątko Jezus oraz świętych archaniołów Michała i Gabriela.

Maryja, a właściwie połowa Jej postaci, jest przedstawiona w czerwonej tunice, granatowym płaszczu od spodu zielonym i w niebieskim nakryciu głowy, przykrywającym włosy i czoło. Na welonie, w jego środkowej części, znajduje się złota gwiazda z ośmioma prostymi promieniami, a obok malarz umieścił krzyż promienisty na wzór gwiazdy. Głowę Najświętszej Dziewicy otacza, tak charakterystyczna dla szkoły kreteńskiej, kolista aureola.

Oblicze Maryi jest lekko pochylone w stronę Dzieciątka Jezus trzymanego na lewej ręce.

Prawą, dużą dłonią o nieco dłuższych palcach, charakterystycznych dla obrazów typu "Hodigitria" – znaczy "wskazująca drogę", Maryja obejmuje ręce Zbawiciela. W spojrzeniu Jej można wyczytać czuły smutek, a nie patrzy na swojego Syna, lecz wydaje się przemawiać do patrzącego na obraz. Miodowego koloru oczy i mocno podkreślone brwi dodają Jej obliczu piękna i wyniosłości.

Dzieciątko Jezus jako jedyne przedstawione jest w całości. Spoczywając na lewym ramieniu Matki, swoimi rączkami ujmuje mocno Jej prawą dłoń. Przyodziane jest w zieloną tunikę z czerwonym pasem i okryte czerwonym płaszczem. Opadający prawy sandał z nóżki pozwala dostrzec spód stopy, co może symbolizować prawdę, że będąc Bogiem jest także prawdziwym człowiekiem. Jezus posiada włosy koloru kasztanowego, a Jego rysy twarzy są bardzo dziecięce.

Stopy i szyja Dzieciątka wyrażają jakby odruch nagłego lęku przed czymś, co ma niechybnie nadejść. Tym natomiast, co wydaje się przerażać małego Jezusa, jest wizja męki i cierpienia, wyrażona poprzez krzyż i gwoździe niesione przez Archanioła Gabriela. Po drugiej stronie obrazu Archanioł Michał ukazuje inne narzędzia męki krzyżowej: włócznię, trzcinę z gąbką i naczynie z octem.

Maryja, pomimo że jest największą postacią obrazu, nie stanowi jego centralnego punktu. W geometrycznym środku ikony znajdują się połączone ręce Matki i Dziecięcia, przedstawione w taki sposób, że Najświętsza Dziewica wskazuje na swojego Syna, Zbawiciela i Syna Bożego w jednej Osobie, Który ofiarował życie za nas wszystkich. Mamy tutaj do czynienia z typem ikony zwanej "hodigitria" - bo Maryja wskazuje na Chrystusa, Który sam siebie nazwał "Drogą, Prawdą i Życiem".

Historia Obrazu sięga XII wieku i okryta jest tajemnicą. Ten rodzaj ikony był bardzo rozpowszechniony w średniowieczu na terenach greckich, serbskich i na Rusi. Jedni twierdzą, że obraz powstał w Bizancjum, inni, że w klasztorze Hilmadar, na świętej górze Athos. Wizerunek Matki Bożej Nieustającej Pomocy został namalowany na desce o wymiarach 54 cm x 41,5 cm.MB NP

Na przestrzeni wieków otrzymał dwa główne tytuły: Matka Boża Bolesna, trzymająca na ramieniu swego Syna, mającego kiedyś podjąć mękę krzyżową, o czym świadczą przedstawione po bokach anioły, niosące narzędzia tej męki. Drugi natomiast tytuł: Matka Boża Nieustającej Pomocy, wyrósł z pobożności, która dopatrywała się w wizerunku ikony, czule spoglądającą na swych czcicieli Matkę, gotową pośpieszyć im z pomocą w każdej potrzebie.

Stare podanie mówi, że obraz wiózł na statku do Europy bogaty kupiec i w czasie burzy, kiedy tonął statek, wyciągnął go z kufra i ukazał podróżnym, z zaleceniem modlitwy. Nadzieja zrozpaczonych uratowała podróżnych od morskiej katastrofy. Po dramatycznej podróży Obraz znalazł się w Rzymie w kościele św. Mateusza.

Po zdobyciu Rzymu przez Francuzów kościół, w którym znajdował się Obraz, został zniszczony i rozebrany.

Po latach Michał Marchi (Redemptorysta) odnalazł Obraz i zaczął czynić starania o jego przeniesienie do kościoła O.O. Redemptorystów. Za zgodą papieża Piusa IX dokonano tego 26 kwietnia 1866 r. 23 czerwca 1867 roku dziekan Kapituły Watykańskiej uroczyście koronował Obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, wyrażając tym samym oficjalnie akt uznania dla maryjnej ikony, czczonej od kilku już wieków. Od tego momentu nabożeństwo do Matki Nieustającej Pomocy zaczęło nieustannie wzrastać, rozszerzając się po całym świecie.

W roku 1876 ustanowiono święto Błogosławionej Dziewicy Maryi pod wezwaniem Nieustającej Pomocy, z własnym oficjum, modlitwami i czytaniami mszalnymi. Początkowo celebrację tego święta ustalono na niedzielę poprzedzającą uroczystość św. Jana Chrzciciela, później natomiast wyznaczono 27 czerwca jako dzień poświęcony Matce Bożej Nieustającej Pomocy.

Co widzisz, kiedy patrzysz na ten obraz?

Przede wszystkim widzisz Maryję, gdyż ona dominuje na obrazie i ponieważ ona patrzy prosto na Ciebie - nie na Jezusa, nie w niebo, nie na aniołów ponad głową. Patrzy na Ciebie, tak jakby chciała powiedzieć Ci coś bardzo ważnego. Jej oczy wydają się poważne i smutne, ale przykuwają uwagę.

Maryja, jako poważna, pełna mocy i wyrazu kobieta, jest przedstawiona na złotym tle - w średniowieczu będącym symbolem nieba. Ubrana jest w ciemnoniebieski strój z zieloną podszewką i w czerwoną tunikę. Niebieski, zielony i czerwony to kolory wyrażające królewskość. Tylko cesarzowe mogły nosić stroje w tych kolorach.

Ośmioramienna gwiazda na czole została prawdopodobnie dodana przez późniejszego artystę, by ukazać znaczenie Maryi jako Gwiazdy, która prowadzi do Jezusa. Dla wzmocnienia tego symbolu na lewo od gwiazdy umieszczono ozdobny krzyż.

Litery ponad Jej głową wyrażaj w języku greckim słowa: Matka Boga Patrząc na obraz zdajemy sobie sprawę, iż Ona ma moc, by wstawiać się za nami w niebie.

Wzrok Maryi skierowany jest na Ciebie, ale Jej ramiona trzymają Jezusa. Bizantyjskie ikony nigdy nie przedstawiają Maryi bez Jezusa, gdyż to On jest centrum naszej wiary. Jezus także ubrany jest w królewski strój. Tylko cesarz mógł nosić zieloną tunikę, czerwony pas i złoty płaszcz, przedstawiony na ikonie. Greckie inicjały po prawej stronie Dziecięcia i aureola ozdobiona krzyżem oznajmiają, iż jest to "Jezus Chrystus".

Jezus nie patrzy na nas ani na Maryję czy aniołów. Nawet, jeśli przytula się On do swej Matki, Jego wzrok skierowany jest gdzie indziej, ku czemuś, czego nie możemy zobaczyć - ku czemuś, co sprowokowało Go do szybkiej ucieczki do Matki tak, iż jeden z Jego sandały w prawie spada; ku czemuś, co sprawia, że przylgnął On do Matki w poszukiwaniu bezpieczeństwa i miłości.

 Co mogło tak przestraszyć Dziecię - Bożego Syna?

 Odpowiedź na nasze pytanie dają nam postacie, które widzimy po obu stronach Jezusa i Maryi - greckie litery ponad nimi wskazują, iż są to archaniołowi Gabriel i Michał. Zamiast przynosić harfę i flet chwały, niosą oni narzędzia Chrystusowej męki.

Po lewej stronie, Michał, trzyma naczynie napełnione żółcią, które żołnierze ofiarowali Jezusowi na krzyżu, włócznię, która przeszyła Jego bok oraz trzcinę z gąbką.

Po prawej stronie - Gabriel niesie krzyż i cztery gwoździe. Jezus zobaczył, jaki czeka Go los, ujrzał nadchodzące cierpienie i śmierć. Chociaż jest Bogiem, jest także człowiekiem i doświadcza lęku przed straszną przyszłością.

Ucieka do swej Matki, która podtrzymuje Go w chwili strachu i tak samo będzie czyniła w całym Jego życiu oraz w chwili śmierci. Maryja nie może oszczędzić Mu cierpienia, ale może ofiarować miłość i pocieszenie.

A więc dlaczego Maryja patrzy tak uważnie na nas, zamiast patrzeć na swe Dziecko, które znajduje się w potrzebie? Jej spojrzenie zaprasza nas do wzięcia udziału w tej historii, czyni nas uczestnikami obrazu i bólu tam obecnego. Jej spojrzenie mówi nam, iż tak jak Jezus uciekł się do swej Matki i znalazł pocieszenie, tak samo i my możemy uciekać się do Maryi.

Jej ręce nie splatają się z zaciśniętymi w lęku rękami Jej Syna, ale pozostają otwarte, zapraszając nas, byśmy wraz z Jezusem nasze ręce powierzyli Jej dłoniom.

Maryja wie, iż w naszym życiu istnieje wiele niebezpiecznych i budzących lęk spraw i że potrzebujemy kogoś, do kogo możemy się uciekać w chwili cierpienia i strachu. Ona ofiarowuje nam to samo pocieszenie i tę samą miłość, którymi obdarzyła Jezusa. Mówi do nas, byśmy biegli do Niej tak szybko, jak to uczynił Jezus, tak szybko, byśmy nawet nie myśleli o tym, jak wyglądamy i jak biegniemy, aby tylko dobiec do Niej.

A więc, na co czekasz?

Scan0001

Kościół został zbudowany w 1923 r. ze składek 280 rodzin katolickich, wśród których było 80 rodzin polskich. Architektem tego kościoła w stylu neoromańskim był inż. K. Kuhn. 20 grudnia 1923 r. kościół konsekrował kard. Adolf Bertram z Wrocławia.

Parafia powstała 1 października 1926r.

Niemieccy mieszkańcy ówczesnego Szczecinka nazwali tę katolicką świątynię Polskim Kościołem.

Była to jedyna placówka duszpasterska kościoła katolickiego na tych ziemiach.

Pod koniec wojny w 1945 roku wnętrze kościoła zostało zniszczone i splądrowane.

Po wojnie Parafia p.w. Ducha Świętego istniała nadal, choć Kościołem parafialnym uczyniono kościół mariacki. Natomiast kościół p.w. Ducha Świętego był kościołem rektoralnym.

Redemptorystów do Szczecinka sprowadził ks. Czerniak w 1954 roku.

8 lipca nastąpiło uroczyste wprowadzenie kopii obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy do kościoła p.w. Ducha Świętego. Przed wojną była już odprawiana nowenna w języku niemieckim, dlatego też za sugestią ówczesnego ojca prowincjała wprowadzono nowennę w języku polskim.

W 1956 r. działalność redemptorystów w Szczecinku została przerwana przez władze państwowe.

Ponownie redemptoryści przybyli do Szczecinka 3 stycznia 1957 r. po tzw. polskim październiku i rozpoczęli na szeroką skalę działalność misyjno-duszpasterską.

W 1966 r. wnętrze kościoła zostało gruntownie przebudowane i dostosowane do nowej posoborowej liturgii. Wyburzono wówczas m.in. ambonę i drewnianą emporę. W centralnym miejscu prezbiterium umieszczono duży drewniany krzyż autorstwa znanego krakowskiego rzeźbiarza M. Chromego.

W 1973 r. wydzielono w Szczecinku dwie parafie Narodzenia N.M.P. i Ducha Świętego.

Trzeba w tym miejscu koniecznie wspomnieć, że działalność duszpasterska Ojców obejmowała również miejscowości poza Szczecinkiem, takie jak: Turowo, Dworsko, Dziki, Łabędź, Jeleń, Jelonek, Przyjezierze, Krągi, Jelenino, Garbno, Sitno, Lipno.

W 1977 przemalowano nasz kościół, obraz M.B.N.P. umieszczono w prezbiterium.

W roku 2002 kościół został rozebrany. Pozostał tylko fronton, ściana południowa i zakrystia. Nastąpiła przebudowa świątyni według projektu pani Joanny Sapiehy-Kopickiej i jej męża. Kościół obecnie jest szerszy o 10 m i wyższy ok. 4 m. Wykonany z cegły klinkierowej z dachem spadzistym pokrytym dachówką ceramiczną. Nad świątynią góruje ogromny betonowy krzyż. Wewnątrz w prezbiterium znajduje się krzyż z poprzedniego kościoła, w który wbudowane jest tabernakulum. W całym kościele wraz z chórem jest ok.470 miejsc siedzących. Pod kościołem jest kaplica Miłosierdzia Bożego, która jest otwarta cały dzień.

W latach 1982-85 zbudowano dom parafialny, który jest potężnym zapleczem do pracy duszpasterskiej. Znajdują się tam salki dla poszczególnych grup, aula, klub młodzieżowy.

W 1985 r. zostały sprowadzone Ss. Służebniczki, które zamieszkały w części domu parafialnego.

Opieka duszpasterska Redemptorystów obejmuje wszystkich: od dzieci poprzez młodzież aż po dorosłych. W tę pracy duszpasterskiej, od 1985 roku dzielnie pomagają nam Siostry Służebniczki

Obecnie nasza parafia liczy ok. 7776  mieszkańców.

DSC 0026

Kontakt

Parafia p.w. Ducha Świętego w Szczecinku

   

ul. Klasztorna 23

 

78-400 Szczecinek

 

Polska

 

 

 

e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 tel. (094) 374 27 02

wew. do KANCELARII 26   lub   kom. 607 627 976

 

NIP: 673-12-42-815

REGON: 0 4000 75 19

Numer konta bankowego Parafii:

Bank PKO BP w Szczecinku

nr konta – 75 1020 2791 0000 7702 0285 9239

nazwa posiadacza konta: Parafia Rzymskokatolicka pw. Ducha Św., ul. Klasztorna 23, 78-400 Szczecinek

aktualności

 o. Arkadiusz Sojka

proboszcz parafii i przełożony wspólnoty

 

br. Marcin Ankiewicz

 

 

 

o. Łukasz Kalisz

duszpasterz dzieci, katecheta w Prywatnym LO w Szczecinku oraz w SP nr 1


+ ś.p. o. Tadeusz Kaszowski
(ur. 6 czerwca 1947, zm. 20 grudnia 2020)

był wieloletnim duszpasterzem kolejarzy

 
 

o. Andrzej Kiełbasa

 

o. Wojciech Pawlicki

 

 

o. Antoni Paździorko

 

Unknown Person

o. Michał Wielgus

wikariusz parafii, duszpasterz młodzieży, opiekun ministrantów, katecheta w Zespole Szkół nr 6 oraz Zespole Szkół nr 1 w Szczecinku

 

 

 

 

PRZYGOTOWANIA

 

PORADNIA PRZEDMAŁŻEŃSKA.

Spotkania prowadzone są w czasie roku szkolnego w każdy czwartek o godz. 18:30

(z wyjątkiem świąt i uroczystości oraz ferii zimowych).

 

prawo

 

Poradnia prawnicza 

 

Spotkania prowadzone są w czasie roku szkolnego w ostatnią środę miesiąca od godz. 17:00 do 18:00

(z wyjątkiem świąt i uroczystości oraz ferii zimowych).

Strona 4 z 6